Elektrische en hybride auto's

 

Bosch Car Service biedt specialistisch onderhoud voor elektrische en hybride auto’s

Het snelst groeiende segment op de automarkt: elektrische en hybride auto’s. Misschien overweegt u zelf er een aan te schaffen of wie weet rijdt u er al een. Dan is het goed om te weten dat u bij Bosch Car Service verzekerd bent van specialistisch onderhoud dat voor deze auto’s noodzakelijk is. Voor alle merken en modellen.
 

Ander soort onderhoud

Elektrische en hybride auto’s, ook wel e-voertuigen genoemd,  vergen een ander soort onderhoud dan auto’s met een benzine- of dieselmotor. Hybride auto’s hebben weliswaar ook nog een (compacte) verbrandingsmotor aan boord, bij elektrische (EV) auto’s gaat het alleen nog maar om elektronische componenten, zoals accu’s, oplaadsystemen en elektromotoren.

 

Gecertificeerde monteurs

Deze technieken stellen ook nieuwe eisen aan monteurs. Vanwege de complexe elektronica, maar ook in verband met de hoge elektrische spanning die nodig is voor dit soort aandrijfsystemen. Ook zijn elektrische auto’s meestal uitgerust met een systeem dat remenergie omzet in elektrische stroom (regeneratief remmen). Om veilig en vakkundig aan deze auto’s te mogen werken, heb je een certificaat nodig. Hiervoor hebben de Bosch Car Service-monteurs een specifieke opleiding afgerond en nemen zij regelmatig deel aan opvolgtrainingen. Hierdoor is elke Bosch Car Service-vestiging gecertificeerd voor het werken aan elektrische en hybride voertuigen.  
   

Zijn onderhoudsbeurten nog wel nodig?

Jazeker. Door het ontbreken van een benzine- of dieselmotor en een versnellingsbak voor de aandrijving vervalt het onderhoud dat daarbij hoort. Dus geen motorolie verversen, olie-, lucht- en brandstoffilter vervangen, enzovoort. Wel moeten nog altijd de niveaus en kwaliteit van de koel-, rem- en ruitenwisservloeistof worden gecontroleerd. Hiernaast dient onder andere het onderstel, het remsysteem en de stuurinrichting periodiek gecontroleerd te worden. Ook moet soms – afhankelijk van de auto - de transmissieolie worden ververst. Maar het is vooral zaak om de elektronische systemen periodiek te laten controleren, te beginnen met de aandrijfaccu’s. Zijn daar bijvoorbeeld cellen van defect, dan presteert uw auto beduidend minder.
 

Service-intervallen

Daarnaast zijn er nog voldoende andere componenten na te lopen. Door het terugwinnen van remenergie tijdens het remmen, slijten de remblokken weliswaar minder, maar een elektrische of hybride auto is relatief zwaar door het accupakket. Hierdoor is er meer bandenslijtage en krijgen bijvoorbeeld ook de schokdempers, wielophanging en stuurinrichting het zwaarder te verduren. De service-intervallen staan vermeld in uw instructie- en/of onderhoudsboekje. Ze zijn doorgaans langer dan die van benzine- en dieselauto’s.